Sunday, April 27, 2008

PAS Kedah, Mohd Yusof dan RM 100 Ribu

Kejayaan PAS Kedah membentuk kerajaan Pakatan Rakyat dengan gabungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam PRU 12 lalu memang tidak di luar jangkaan UMNO/BN dan PAS sendiri. Perkara ini turut diulas oleh kedua-dua pemimpina parti yang berkenaan. Ini termasuklah komen ‘orang kuat’ PAS kedah iaitu Mohd Yusof Husin, Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kedah.

Selepas kemenangan bergaya PAS Kedah dalam PRU 12 lalu, Mohd Yusof telah mendapat sekurang-kurangnya tiga gelaran baru iaitu, pertamanya pada malam Ceramah Perdana sempana menyambut Kemenangan PAS di Batu 9, Kota Sarang Semut yang telah dihadiri ratusan ribu manusia, Ustaz Azizan Hj Abdul Razak, Pesuruhjaya PAS Kedah merangkap MB Kedah, telah memperkenalkan kepada umum, Mohd Yusof (Pengerusi Majlis malam itu) sebagai ‘arkitek’ yang menyusun strategi kemenangan PAS Kedah dalam PRU 12.

Kedua, Mohd Yusof sendiri telah mengisyitiharkan dirinya sebagai penjaga ‘Bukit Uhud’ yang tidak akan meninggalkan Badan Perhubungan PAS Kedah seperti catatan Shukor Haron, penulis Harakah tentang kekagumannya kepada Mohd Yusof setelah mendengar penegasannya, ‘walaupun PAS mencapai kemenangan, Perhubungan PAS Kedah memutuskan bahawa Mohd Yusof tetap meneruskan tugasnya sebagai Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kedah dan ‘tidak ke mana-mana’ yang membawa maksud memegang apajua jawatan dalam kerajaan negeri Kedah ataupun jawatan politik lain.

Mohd Yusof menegaskan bahawa, ‘kami tidak akan meninggalkan Bukit Uhud’. Kami - yang dimaksudkan oleh Mohd Yusof mungkin kakitangan yang berkerja di pejabat Perhubungan PAS Kedah dan juga Kapten (B) Zamri, Setiausaha Jabatan Pilihanraya PAS Kedah dan Ustaz Man, Setiausaha Jabaan Penerangan PAS yang paling setia dan akan mencipta rekod perkhidmatan paling lama sebagai Setiausaha Jabatan Penerangan Peringkat Negeri di bawah beberapa orang Ketua Penerangan PAS Kedah.

Dan ketiga, Mohd Yusof akan bergelar Yang Berhormat selepas ini kerana di lantik sebagai Senator mewakili salah satu kerusi kerajaan Pakatan Rakyat negeri Kedah. Namun begitu, sebelum ini ia juga digelar sebagai Ketua Mujahiddin kerana merupakan orang kanan As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya yang terkorban di dalam Peristiwa Berdarah Memali (1988) lalu.

Kembali semula kepada tajuk yang ingin dibincangkan oleh penulis ialah berkaitan dengan cerita seorang taikun balak Melayu di Kedah telah menyumbangkan wang sejumlah RM 100 ribu kepada PAS Kedah selepas PRU 12 lalu. Tujuan dan niat pemberian itu tidak diketahui oleh penulis kecuali dirinya sendiri.

Dikhabarkan ia diberi selepas PAS Kedah berjaya membentuk kerajaan Pakatan Rakyat di bawah kepimpinan YAB Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak selaku Pesuruhjaya PAS Kedah. Namun penulis mendapat maklumat bahawa, taikun balak berkenaan turut memberi sumbangan sebanyak RM 3.5 juta kepada Mahadzir Khalid dalam PRU 12 lalu. Tujuan dan niatnya penulis tak tahu.

Jelasnya, Mahadzir Khalid pada ketika itu adalah Ketua Perhubungan UMNO/BN Kedah, juga sebagai Menteri Besar Kedah.

Mungkin wang sebanyak RM 3.5 juta itu boleh digunakan untuk mengerakkan jentera Pilahanraya UMNO/BN yang sememangnya mereka perlu di upah untuk melakukan kerja semasa Pilahanraya. Tetapi, apadaya, nasib tidak menyebelahi Mahadzir Khalid dan UMNO/BN Kedah, apabila pengundi dari keturunan Melayu, India, Cina dan sebahagian Siam telah menolak lebih separuh calon Dun dan Parlimen dari UMNO/BN, sekaligus membolehkan kuasa pemerintahan beralih kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS dan PKR.

Wang RM 100 ribu yang diberi oleh taikun tersebut di terima dengan rasa bersyukor dan kagum oleh sebahagian pegawai dan petugas PAS di Pejabat Badan Perhubungan PAS Kedah, kerana ia dianggap rezeki dan hikmah hasil kemenangan PAS sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam. Ada yang sudah pasang angan-angan dengan wang didermakan tersebut, walupun Pesuruhjaya PAS Kedah, Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak belum dimaklumkan tentang pemberian wang itu.

Apa yang mengembirakan penulis, apabila perkara itu sampai kemakluman Ustaz Azizan dengan pantas dan tegas mengarahkan supaya wang itu dikembalikan kepada taikun balak tersebut.

Tindakan itu di buat mungkin berdasarkan kepada perkiraan tidak mahu terjebak atau terhutang budi dengan taikun balak berkenaan. Di samping, penulis yakin Ustaz Azizan ingin memastikan tidak wujud budaya memberi oleh orang-orang tertentu kepada PAS atau petugasnya yang bergelar ‘penjaga Bukit Uhud’, apatah lagi selepas diberi kuasa oleh rakyat. Kebimbangan ini, mungkin di atas kesedaran takutkan kepada fitnah dan rasuah.

Tahniah di atas kebijaksanaan Ustaz Azizan membuat keputusan mengembalikan semula wang RM 100 ribu tersebut sehingga membingungkan pihak yang telah memasang angan-angan terhadap wang tersebut.

Cerita yang yang dibisikan ke telinga penulis dan membuat penulis rasa terpanggil untuk memaparkan cerita ini ialah berkenaan tindakan di luar keputusan PAS Kedah oleh ‘orang kuat’ di pejabat Badan Perhubungan PAS Kedah dan juga sebagai orang kuat di sebuah kawasan dalam Kedah, juga bertanding di dalam PRU 11 dan PRU 12 lalu telah menggunakan RM 10 ribu dari wang tersebut.

Tujuannya tidak dijelaskan kepada penulis dan bukan isu penting di sini. Isu pentingnya ialah PAS Kedah terpaksa memikirkan, bagaimana untuk mencukupkan jumlah wang RM 100 ribu tersebut untuk dikembalikan semula kepada pemberi berkenaan. Dari mana pula wang RM 10 ribu hendak di cari oleh PAS Kedah, melainkan ia datang dari sumbangan orang ramai samada melalui kutipan derma dalam ceramah-ceramah PAS.

Penulis harap ia boleh jadi satu pengajaran kepada individu-individu dan kepimpinan PAS di semua peringkat yang berjawatan politik dalam kerajaan ataupun yang mempunyai hubungan rapat dengan kuat dalam kerajaan supaya lebih berhati-hati dengan pemberian yang bakal di beri oleh mana-mana pihak yang kita tidak ketahui tujuan dan niat di sebaliknya pada masa depan.

Percayalah selepas ini, lebih banyak ujian yang bakal mendatang bukan kepada Ustaz Azizan sahaja, tetapi kepada orang-orang kanan PAS yang mempunyai pengaruh dan hubungan yang rapat kerajaan negeri Kedah.

No comments: