Wednesday, April 30, 2008

Bayaran Letak Kereta Pekan Jitra Akan Dibatalkan

Majlis Daerah Kubang Pasu akan mula mengenakan bayaran letak kereta berkupon kepada pengguna di Pekan Jitra berkuatkusa pada 1 Jun depan.

Gambar yang diemailkan kepada penulis mendapati bahawa terdapat sekurang-kurangnya 5 helai kain rentang tentang pemakluman undang-undang pembayaran letak kereta tersebut yang di pasang sekitar Pekan Jitra dan PJ 2 sejak 3 minggu lalu.

Penulis dimaklumkan bahawa, isu bayaran letak kereta tersebut telah menimbulkan rasa kurang senang rakyat dikalangan peniaga dan pengguna yang sering menggunakan kawasan letak kereta berkenaan untuk urusan seharian mereka. Namun, sehingga hari ini, walaupun tiada bantahan secara rasmi dari pengguna ia telah menjejaskan nama baik kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS dan PKR.


Bagi memastikan kesahihan berita tersebut, penulis mendapatkan komen dari salah seorang ahli Majlis Daerah Kubang Pasu oleh kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Kedah Darul Aman.

Menurut, Abdul Aziz Hatt, 34, bahawa, ‘keputusan untuk menguatkuasakan undang-undang berkaitan bayaran letak kereta berkupon yang dikeluarkan oleh Majlis Daerah Kubang Pasu adalah diluar pengetahuan kami dan bukan juga arahan dari kerajaan Kedah yang dipimpin oleh YAB Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak’.

Katanya lagi, ‘perlantikan secara rasmi Ahli Majlis (Angkat Sumpah) akan diadakan pada 12 Mei depan dan sebarang penguatkuasaan undang-undang yang berkaitan Kerajan Tempatan Daerah Kubang Pasu adalah terletak di bawah tanggungjwab Yang DiPertua Majlis Kubang Pasu dan Setiausaha Majlis”.

“Adalah tidak betul jika rakyat ataupun mana-mana pihak menuding jari bahawa cadangan untuk mengenakan bayaran letak kereta di Pekan Jitra dan sekitarnya adalah keputusan yang di buat oleh kami ataupun arahan dari kerajaan Pakatan Rakyat,” ujarnya.

Abdul Aziz berjanji akan membawa perkara ini ke mesyuarat Majlis Daerah yang akan diadakan selewat-lewat pertengahan bulan Mei akan datang, sekaligus akan mengemukakan usul membatalkan hasrat Majlis Daerah Kubang Pasu untuk menggenakan bayaran letak kereta di pekan Jitra tersebut.

‘InsyaAllah, pihak kami akan dapatkan penjelasan dari Yang DiPertua, Majlis Daerah Kubang Pasu, juga Pegawai Daerah Kubang Pasu tentang beberapa isu sejak kebelakangan ini yang amat disenangi oleh rakyat’ ujarnya.

Beliau menambah, ‘rakyat jangan panik dan cepat menelan berita-berita yang merupakan dakyah oleh pihak tertentu yang mengatakan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah lebih zalim dari UMNO/BN dan tidak mementingkan kepentingan rakyat’.

Tegasnya lagi, ‘Kerajaan Pakatan Rakyat tetap berpegang teguh kepada janjinya untuk membela kepentingan rakyat semua golongan, bangsa dan agama di negeri ini’.
'Rakyat wajar optimis bahawa, kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah akan melaksanakan segala janji-janji dalam manifesto PRU 12 untuk membela kepentingan rakyat, sekaligus menjadi pemerintah yang adil, bertanggungjawab dan mesra rakyat', katanya menutup perbualan melalui talipon dengan penulis.

No comments: