Monday, April 28, 2008

Perebutan Jawatan Speaker dan Senator, dua ADUN PKR Tinggalkan Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah

Pertamanya penulis ingin meminta maaf sekiranya isu yang dipaparkan ini tidak disenangi oleh pembaca, apatah nama-nama individu yang terlibat. Isu dibangkitkan bertujuan untuk memberi pandangan dan teguran peribadi penulis seperti yang disaran oleh YAB Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak, juga selaku Pesuruhjaya PAS Kedah ketika memberi ucapan kepada Persatuan Bekas-Bekas Pelajar Maahad Mahmud, Alor Setar bulan lepas.

Penulis memilih isu kerana ia dianggap sangat signifikan dengan konsep dan falsafah kerajaan Pakatan Rakyat yang dipilih oleh rakyat pada PRU 12 lalu. Kerajaan Pakatan Rakyat ialah kerajaan rakyat, maka rakyat perlu campur tangan dalam hal-hal dan isu-isu yang dirasakan boleh menjejaskan kestabilan, kekuatan dan keyakinan rakyat kepadanya, khususnya pada PRU 13 akan datang.

Betulkah isu berkaitan jawatan Speaker DUN Kedah dan Senator menjadi punca kepada tindakan dua ADUN PKR mengambil keputusan untuk menarik diri dalam gabungan Wakil Rakyat kerajaan Pakatan Rakyat. Mungkin jawapannya TIDAK dan akan diberikan jawapan lain kepada rakyat.

Apapun, penulis ingin menumpukan kepada isu perlantikan jawatan Speaker dan Senator seperti yang telah diumumkan oleh Menteri Besar pada minggu lalu.

ISU PERLANTIKAN SPEAKER DAN SENATOR


Penulis cuba mendapatkan maklumat dari kakitangan di pejabat Badan Perhubungan PAS Kedah berhubung dengan perlantikan Dr. Mohd Isa Ismail sebagi Speaker. Tidak ada yang boleh memberi komen, sekadar komen ringkas, berbunyi, “sebab pandai bahasa Inggeris kot, lagipun dia doktor”.

Hahahahaha……hati penulis rasa tercuit dengar komen dari budak pejabat PAS Kedah itu.

Di lain hari, penulis mengorek pula cerita dari ‘orang kanan’ PAS Kedah, sebab apa Dr Mohd Isa dilantik sebagai Speaker, sedangkan masih ramai tokoh-tokoh PAS Kedah lain yang boleh dilantik ke jawatan tersebut sebagai menghargai dan mengiktiraf jasa-jasa mereka. Jawapannya spontan saja, ‘siapa yang nak usulkan nama lain tersebut….sekali lagi penulis rasa geli hati, bila mendengar jawapan tersebut.

Jika di ambilkira kedua-dua jawapan yang diberikan adalah syarat atau kriteria perlantikan jawatan Speaker, ia jelas telah menutup peluang orang kuat PAS atau tokoh-tokoh PAS Kedah yang berangan-angan menjadi Speaker di DUN Kedah supaya melupakan sahaja.

Kita tunggu kelas bahasa Inggeris dibuka oleh PAS untuk pemimpin PAS Kedah belajar dan bolehlah lantik Dr Mohd Isa Ismail yang telah dilantik oleh PAS Kedah sebagai Pengerusi Pendidikan PAS Kedah sebagai cikgunya. Lagipun selama ini Dr Mohd Isa belumpun buat apa-apa tentang pendidikan dalam PAS Kedah. Jauh sekali kalau nak fakir buat bangunan Kolej Islam Darul Ulum (KIDU), SMIDU ataupun SRIDU.

Mengimbau tentang tokoh-tokoh dalam PAS Kedah yang layak menjadi Speaker adalah terlalu ramai, jika ‘tidak diletakkan syarat’ mesti pandai berbahasa Inggeris. Kalau pandai Bahasa Melayu dan Bahasa Arab, penulis rasa lebih ramai berbanding yang boleh berbahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Sebab dari dulu, ahli-ahli PAS digalakkan mempelajari bahasa Arab kerana bahasa Arab adalah bahasa syurga. Kalau hanya bahasa Melayu, lagi ramai yang layak menjadi Speaker.

Berbalik kepada isu perlantikan Dr Mohd Isa sebagai speaker kononnya kerana boleh cakap ‘Mat Salleh’, penulis rasa ia merupakan jawapan politik dan signal kepada Ustaz Hassan Abdul Razak ( Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah), Ustaz Abu Kassim L. Abdullah (Pengerusi Tetap PAS Pusat), Mohd Yusof Husin, penjaga Bukit Uhud (Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kedah) yang rapat dengan PAS Kedah supaya jangan pandai-pandai menawarkan diri mereka.

Jauh sekali kalau penulis nak sebutkan nama-nama seperti Ustaz Mohd Fauzi Husin, Sdr, Aris Awang, Hj. Mohd Najib Fahami Yahaya Al-Junaid, Cikgu Wahab Abdul Rahman, Mohd Taib Hj. Ahmad, Musoddak Hj. Ahmad, Hj. Adnan Saad, Sobri Awang dan banyak lagi nama yang mungkin telah dilupakan atas sebab-sebab tertentu.

Antaranya mungkin kerana mempunyai masalah peribadi dengan pemimpin atasan PAS Kedah. Lebih malangnya mereka bukan lepasan Universiti yang memiliki segulung ijazah. Di samping, mungkin sebahagian meraka agak vocal terhadap kepimpinan PAS Kedah. Namun, PAS jangan lupa, mereka adalah aktivis PAS yang tetap setia dan konsisten dengan perjuangan PAS sejak dulu.

Apapun, jawatan Speaker telah menjadi rebutan bukan dikalangan orang-orang PAS yang diyakini bersikap baik sangka, tawaduk dan menghormati keputusan Jamaah, tetapi dituntut oleh PKR dan Wakil Rakyat mereka di atas prinsip kerajaan Pakatan Rakyat. Sehingga kekecewaan mereka mendapatkan kerusi Speaker dan Senator di Kedah telah menyebabkan mereka membuat keputusan drastik yang mencalar nama baik kerajaan Pakatan Rakyat serta menimbulkan rasa kecewa dikalangan pengundi yang telah memberi undi pada PRU 12 lalu.

Oleh itu, alasan melantik Speaker mesti dari kalangan pandai berbahasa Inggeris tidak lagi menjadi perkara utama dan rasional kerana ia tekah menjejaskan integriti kerajaan Pakatan Rakyat, apabila tindakan dua Adun PKR mahu meninggalkan kerajaan Pakatan Rakyat, sekaligus sebagai pendorong kepada individu-individu lain berbuat demikian yang juga kecewa kerana tidak mendapat jawatan politik lainnya.

Sesungguhnya, alasan seorang Speaker mesti boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris adalah tidak wajar sama sekali. Ini kerana perbahasan dalam DUN Kedah mengunakan bahasa pengantarnya Bahasa Melayu, hatta Titah Ucapan Ke Bawah Duli Tuanku Sultan Kedahpun menggunakan Bahasa Melayu.

Bagaimana sekiranya, Dr Mohd Isa Ismail dipilih sebagai MP Parlimen Kubang Pasu, atau kalau Dr Mohd Isa balik berpindah ke kampungnya di Beruas, Perak, adakah Dun Kedah tidak akan melantik Speaker.

Apakah kerajaan Kedah tidak sedar bahawa sejak 18 tahun, PAS Kelantan berkuasa tidak ada dikalangan Speaker mereka yang petah bertutur dalam Bahasa Inggeris, kecuali kemampuan mereka bertutur Bahasa Melayu loghat ‘Kelate’ dan Bahasa Arab sahaja.

Semoga perlantikan Ustaz Nasaruddin Daud, sebagai Speaker Kelantan untuk penggal ini tidak mengecewakan pimpinan PAS Kedah, sekaligus boleh mencemarkan imej kerajaan PAS Kelantan di bawah YAB Tuan Guru Dato Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan Darul Naim.

No comments: