Friday, May 2, 2008

Satu Lagi Tindakan Kerajaan Tempatan, Sabotaj Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah

Baru-baru ini, pengusha burung layang-layang sekitar Sungai Petani terkejut dengan tindakan Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSPk) mengeluarkan notis agar semua pengusaha mengemukakan plan dalaman pengubahsuaian dalam masa 14 hari sebelum tindakan diambil.

Pemeliharaan burung layang-layang menjadi satu perniagaan komoditi ayang menguntungkan kerana permintaan tinggi di luar Negara seperti Hong Kong, Singapura, Taiwan, China dan Thailand. Harga sekilogram sarang burung layang-layang yang sudah diproses mencecah hingga ribuan ringgit.

Menurut laporan, Indonesia adalah negara pengekspot sarang burung layang-layang terbesar di dunia dengan nilai jualan sekurang-kurangnya USD 150 juta setahun. Di Malaysia, perniagaan burung layang-layang merupakan bidang baru yang diterokai oleh kaum Cina. Negeri Perak dan Perlis adalah pengeluar burung layang-layang kormesil yang terbesar, di samping ia juga diperolehi secara semulajadi dari Gua Niah, Sarawak dan beberapa daerah di Sabah.

Kini, sekurang-kurangnya di sekitar Sungai Petani terdapat 500 pengusaha manakala seluruh Kedah sebanyak 2000 orang yang menjalankan perniagaan tersebut yang dianggarkan bernilai RM 20 juta setahun.

Berhubung dengan tindakan MPSPk yang mengeluarkan notis arahan tersebut, rata-rata pengusaha kesal dan berpendapat ia suatu usaha orang dalam MPSPk untuk mensabatoj kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS dan PKR di Kedah. Ini kerana, notis tersebut bukannya arahan kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Menteri Besar, Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak.

Bagi meredakan kegelisahan pengusaha sarang burung layang-layang di seluruh Sungai Petani, berkumpul Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Dawai, Dr. Mohd Hamdan Khalib yang juga Exco Belia dan Sukan Negeri Kedah telah mengadakan pertemuan.

Dalam pertemuan tersebut pengusaha terbabit menyampaikan rasa tidak puas hati mereka terhadap MPSPk, di samping menyakini MPSPk sedang berusaha samada memburukkan pemerintahan PAS dan Pakatan Rakyat (PR).

Menurut Penaung Persatuan Pedagang-Pedagang Burung Layang-Layang Malaysia, David Lim menegaskan, jika tindakan MPSPk direstui atau diarahkan oleh Kerajaan Negeri, ia adalah tindakan yang amat memalukan kerana selama pemerintahan Barisan Nasional (BN) mereka tidak pernah mengeluarkan arahan seumpama itu.

David Lim menambah, ‘jika tindakan MPSPk bukan arahan dari Kerajaan Negeri, ia bermakna ada matlamat tertentu orang dalam MPSPk memburuk-burukan Kerajaan Negeri’.

"Jika andaian terbukti untuk memburukkan kerajaan Kedah, pihak Persatuan mencadangkan kepada kerajaan Negeri supaya bertindak segera kepada Yang DiPertua MPSPk, Azmudin Din kerana tidak bertanggungjawab mengeluarkan notis tanpa pengetahuan exco, sekaligus membelakangkan kerajaan Negeri”.

Menurutnya lagi, Kerajaan Kedah patut memberi kebenaran kepada pengusaha burung laying-layang kerana selain membeli rumah-rumah kedai yang tidak terjual (laku), ia juga dapat menjana ekonomi rakyat dan kerajaan melalui hasil penjualan sarang burung layang-layang itu”.
David Lim menambah, "Kerajaan Kedah hendaklah meniru langkah kerajaan Perak khasnya di Manjung yang meluluskan permohonan mereka melaksanakan pemeliharaan berkenaan’.

Sementara itu, Dr Hamdan ketika mengulas kejadian ini meminta pengusaha tersebut membawa modul dari Manjung, Perak untuk diketengahkan kepada Kerajaan Negeri, sekaligus dapat menyelesaikan masalah yang berbangkit. Dr Hamdan berjanji akan mengadakan perbincangan dengan MPSPk pada masa terdekat, supaya isu ini tidak berlarutan sehingga menimbulkan keresahan pada peniaga tersebut

No comments: